11 Αυγούστου 2016

Τα βραβευμένα αμπελόφυλλα της κυρίας Μαριάννας

Για τρίτη χρονιά φέτος η οικογένεια Καζάκη από τη Νέα Γωνιά Χαλκιδικής κέρδισε αστέρια και διακρίσεις στο διεθνή διαγωνισμό Great Taste 2016. Η Μαριάννα Καζάκη είναι η ψυχή της οικογένειας και της επιχείρησης, βασική υπεύθυνη για την πρωτοτυπία και την εξαιρετική ποιότητα των προϊόντων τους.

Η Μαριάννα μεγάλωσε με τη γη και τα αμπέλια σε μία οικογένεια αγροτών και αμπελουργών. Ο ένας παππούς της μάλιστα είχε κερδίσει κάποτε βραβείο στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης για τα ρεβίθια του. Γνώριζε λοιπόν ότι μπορεί τα αμπέλια να έχουν πολλή δουλειά, αλλά δίνουν μία μεγάλη ποικιλία προϊόντων. Έτσι στα τέλη της δεκαετίας του ’80 η Μαριάννα Καζάκη άρχισε τη συσκευασία των αμπελόφυλλων από τα αμπέλια του παππού της Θανάση με τη μέθοδο της παστερίωσης, ώστε να μπορεί να απολαμβάνει εκείνη και η οικογένεια της τη φρεσκάδα και τη νοστιμιά του μαγιάτικου αμπελόφυλλου ακόμη και μέσα στην καρδιά του χειμώνα. Έχοντας εργαστεί από πολύ μικρή ηλικία στο εστιατόριο του πατέρα της Πάγκαλου Καζάκη, υπό την καθοδήγηση της αρμένισσας γιαγιάς Μαρίας, ήξερε να ξεχωρίζει το νόστιμο από το άτεχνο φαγητό και να διακρίνει την ποιότητα στα προϊόντα που βάζει στο τραπέζι της. Ο σύζυγος της Δημήτρης Καζάκης (συμπτωματικά είχε το ίδιο επώνυμο με τη Μαριάννα) ασχολούταν επίσης με τα αμπέλια της δικής του οικογένειας και συμπλήρωνε το οικογενειακό εισόδημα με τα έσοδα από τις εξαγωγές επιτραπέζιων σταφυλιών ποικιλίας «βικτόρια» στη Δυτική Ευρώπη.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 όμως ο εμφύλιος πόλεμος της Γιουγκοσλαβίας απέκοψε την πολύ σημαντική γερμανική αγορά από τους έλληνες σταφυλοπαραγωγούς λόγω της διάρκειας και του κόστους μεταφοράς του προϊόντος μέσω Αδριατικής. Ως συνέπεια ήρθε η υπερπροσφορά του προϊόντος εντός Ελλάδας και η κάθετη πτώση της τιμής του. Έτσι οι περισσότεροι αμπελουργοί στη Βόρεια Ελλάδα είτε ξερίζωσαν τα αμπέλια τους είτε τα μπόλιασαν με ποικιλίες κρασοστάφυλου. Η Μαριάννα Καζάκη επέμενε ότι εκείνοι έπρεπε να καινοτομήσουν κι έτσι και έκαναν: Μπόλιασαν τα αμπέλια σε σουλτανίνα, με αποτέλεσμα τα αμπελόφυλλα να γίνουν ανθεκτικά και μαλακά, ιδανικά για ντολμαδάκια.
Το 1994 ίδρυσαν τον Αμπελουργικό Οίκο Καζάκη και τα αμπελόφυλλα «της Μαριάννας» άρχισαν να κατακτούν την αγορά. Από τα 500 βαζάκια με αμπελόφυλλα το 1989 έφτασαν 25 χρόνια αργότερα στις 75.000. Σήμερα η επιχείρηση πουλά αμπελόφυλλα, αμπελοβλάσταρα, τουρσί από τσαμπί σταφυλιού, γλυκό κουταλιού, πετιμέζι, μαρμελάδα, κομπόστα, ξύδι και τσίπουρα τριπλής απόσταξης. Στα 150 στρέμματα αμπελιών της επιχείρησης η καλλιέργεια γίνεται βιολογικά. Οι αμπελώνες Καζάκη είναι από τους πρώτους εξ ολοκλήρου βιολογικούς σε όλη την Ελλάδα κι αυτό ήταν ιδέα του Πάγκαλου, γιου της Μαριάννας και του Δημήτρη, αποφοίτου της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής και με σπουδές στον τομέα φυτικής παραγωγής σε κολέγιο της Αγγλίας.
Μαριάννα, Πάγκαλος και Θανάσης ΚαζάκηςΜαριάννα, Πάγκαλος και Θανάσης Καζάκης
Χρόνο με το χρόνο η παραγωγή μεγάλωνε και η φήμη των αμπελόφυλλων απλωνόταν και πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας. Το πρώτο «συσκευαστήριο», ο μπαξές του σπιτιού της οικογένειας, γρήγορα έδωσε τη θέση του σε ένα μικρό κτίριο το 1996, το οποίο σύντομα έπαψε να επαρκεί. Σήμερα οι χώροι παραγωγής, αποθήκευσης και τα γραφεία των εγκαταστάσεων καταλαμβάνουν πάνω από 2.000 τ.μ. Έχουν προστεθεί εξάλλου τόσα προϊόντα, ενώ η απογείωση για το όνομα της Μαριάννας και τη φήμη των προϊόντων ήρθε με τα ντολμαδάκια.
Έτσι άρχισε το γέμισμα των αμπελόφυλλων με ρύζι και το τύλιγμα, που θέλει την τέχνη του. Κάπου στο 2005, με τις δουλειές να έχουν αυξηθεί και τη Μαριάννα να αναζητά μονίμως κάτι νέο, ήρθε η σκέψη της κατάψυξης των προϊόντων, ώστε να μπορούν να μεταφερθούν μακριά με εξασφαλισμένη διάρκεια ζωής. Τα ντολμαδάκια καταψύχονται και οι καταναλωτές μπορούν να τα βράσουν και να προσθέσουν το δικό τους αυγολέμονο. Ακολούθησαν οι πίτες της Μαριάννας, αποτέλεσμα συνεργασίας με γυναίκες της περιοχής.
Η κρίση βρήκε τον αμπελουργικό οίκο σε άνοδο και εξωστρεφή πορεία. Έτσι κατάφερε να σταθεροποιηθεί σε εξαγωγές σε δεκαπέντε χώρες, ενώ μείωσε κατά περίπου 15% τις τιμές των προϊόντων στην Ελλάδα σε μία προσπάθεια συγκράτησης των καταναλωτών. Η επιχείρηση παραμένει παραδοσιακή, οικογενειακή και αυτό φαίνεται στην ποιότητα των προϊόντων. Ο διαγωνισμός Great Taste έχει ως χαρακτηριστικό ότι δίνει έμφαση αποκλειστικά και μόνο στη γεύση των προϊόντων χωρίς καμία αναφορά στη συσκευασία ή τη μάρκα τους.
Για παράδειγμα στους κριτές σερβίρεται λίγο πετιμέζι ή ένα κομμάτι τυρί ή ένα κομμάτι πίτα χωρίς το περιτύλιγμα ή το βάζο τους. Δοκιμάζουν, συζητούν και ξαναδοκιμάζουν, πριν να απονείμουν στο κάθε προϊόν ένα, δύο ή τρία αστέρια. Κάθε προϊόν δοκιμάζεται από τουλάχιστον δώδεκα κριτές. Φέτος συμμετείχαν και βραβεύτηκαν στο διαγωνισμό τα βιολογικά αμπελοβλάσταρα με δύο αστέρια, το βιολογικό πετιμέζι και η χειροποίητη τυρόπιτα με ένα αστέρι. Μάλιστα ο γυναικείος συνεταιρισμός Γωνιάτισσες, που παρασκευάζει 100% χειροποίητα τις πίτες για λογαριασμό της Μαριάννας Καζάκη, χρησιμοποιεί 170 γραμμάρια φέτα στο κιλό. «Λατρέψαμε την ισορροπία του τυριού με την υπόλοιπη γέμιση και το φύλλο», είπαν οι κριτές στα Great Taste.

Makthes.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΜΗ ΓΡΑΦΕΤΕ GREEKGLISH !